Het technisch implementeren van een ICT-oplossing is één ding. Maar vervolgens is het wel de bedoeling dat jouw medewerkers er blij van worden en er enthousiast mee aan de slag gaan. Zo niet, is het zonde van het geld. Maar hoe krijg je zoiets voor elkaar?

Gewoontedieren

Verandering is moeilijk. Wij mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en er moet wel een verdraaid goede reden zijn om iets anders te gaan doen dan we gewend zijn. Dat geldt ook op het werk. Leuk dat ‘de baas’ bedenkt dat we over gaan stappen naar een nieuwe manier van werken, maar wat brengt dat jou als medewerker?

Werkwijze passend bij bedrijf en cultuur

Dat betekent dat er naast de technische implementatie van een ICT-oplossing ook veel aandacht moet gaan naar de adoptie van de nieuwe manier van werken. Dat begint natuurlijk met de ideeën en wensen van het management van een bedrijf. Zij moeten – in grote lijnen – op het netvlies hebben welke manier van werken past binnen het bedrijf en de bedrijfscultuur. Hoé je vervolgens die manier van werken gaat implementeren kan heel divers zijn.

Elke organisatie haar eigen adoptiewijze

De ene organisatie vaart er wel bij om de medewerkers stapsgewijs mee te nemen in de nieuwe materie. Een hands-on training van een dag of twee, met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk, blijft nog altijd het meest hangen bij mensen. Tijdens zo’n training kun je ook goed kijken naar de reacties van mensen, en daarop inspelen. Zo wordt het heel makkelijk de stap te maken naar de echte wereld. Maar ook het op afstand demonstreren van tools als Veilig Mailen of hoe je de chat- en belfunctie binnen Microsoft Teams gebruikt, werkt vaak heel verhelderend. Voor een andere organisatie werkt het prettiger om de overstap in fases te maken, zodat de medewerkers niet te veel worden belast met nieuwe dingen. Zo kun je als accountantskantoor, waar veel gewerkt wordt met privacygevoelige gegevens, starten met een korte training in hoe je medewerkers Veilig Mailen in kunnen zetten. Dat zorgt voor een professionele uitstraling en maakt dat je voldoet aan de AVG. In een latere fase kun je dan een andere tool of functionaliteit uitlichten. Daarmee behouden je mensen ook hun focus.

Van weerstand naar enthousiasme

Door de juiste training in te zetten, kun je dus zorgen dat je medewerkers goed wennen aan een nieuwe tool. Wij horen bijvoorbeeld vaak dat mensen Microsoft Teams te omslachtig vinden. Het zit natuurlijk ook boordevol functionaliteiten. Onze ervaring is dat door een korte instructie – ter plekke of virtueel – met heel concrete en herkenbare voorbeelden, medewerkers toch snel gaan begrijpen hoe Teams werkt en dat de weerstand omslaat in enthousiasme. En dat is precies wat je bereiken wil!

Interesse?

Laten we eerlijk zijn, de meeste ICT-oplossingen kun je ook bij de buurman halen. Maar of je ook precies die oplossing krijgt die jouw organisatie nodig heeft, en of die ook zodanig geïmplementeerd wordt dat jij en je medewerkers daar blij van worden, dat is nog maar de vraag. Benieuwd hoe wij zorgen dat jouw medewerkers blij worden van de nieuwe manier van werken? Neem vrijblijvend contact op via 0575 – 746 010 of via contact@consulutions.nl. We denken graag met je mee!

Terug naar Blog